Saturday, April 27, 2013

Same-sex Marriage and my Faith

This past week my partner Kati and I had the opportunity to travel to Washington, DC to collaborate with an organization called Immigration Equality in Lobby Days. We had meetings with Senators and Representatives to share our story with them and ask for equality under the law. There are many ways that DOMA-the Defense of Marriage Act-affects our lives. One of those is that the federal government doesn't recognize our family as a family, even though we've been together more than 8 years, have had a religious ceremony in Argentina and also a Civil Union in Illinois. Since our union, commitment and love are not recognized by the Federal Government of the United States, Kati, even though she is a US Citizen, doesn't have the right to sponsor me for immigration. In other words, when someone from this country decides to get married to someone of the opposite sex from another country, the government allows them to bring their fiancee or spouse. Kati however is discriminated against under this law. In the US, churches have the power to perform marriage services that are legal under the law. However, religious ceremonies performed by my church, the United Church of Christ (going on for years and formalized at the 2005 General Synod, the first major Christian body in the US to support marriage rights for all) for same-sex couples are not valid for the government. In our case, just because we are two women who love each other, we experienced double discrimination--first because of our sexual orientation and secondly, as a consequence of the first, our religious beliefs are not respected nor taken into account on the same level as other ecclesiastical voices. Although it is true that the State recognizes the heterosexual unions that my church performs, this recognition is only partial. DOMA decides which sacrament is valid and which isn't. DOMA interferes with the freedom of religious expression of my denomination, deciding arbitrarily about our rites and liturgies. My church, the United Church of Christ, makes no distinction between marriages of first or second class, therefore the State should not either and should not violate the rights of all us believers who are a part of this denomination. As people of faith we believe in a God of justice and equality for everyone, and we fight that this would becomes reality for us and for millions of people waiting for DOMA to end. Peace and blessings. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Esta semana tuvimos la oportunidad, mi compañera Kati y yo, de viajar a Washington DC para colaborar con la Organización Immigration Equality. Tuvimos reuniones con congresistas y senadores de la nación para compartirles nuestra historia y pedir igualdad ante la ley. Existen muchas formas en la que DOMA- Defense of Marriage Act- afecta nuestra vida. Una de ellas es que el Estado no reconoce nuestra familia como familia aunque hemos estado juntas por más de 8 años y ya hemos tenido una ceremonia religiosa en Argentina y también Unión Civil en Illinois. Porque nuestra unión, compromiso y amor no son reconocidos federalmente por los EEUUU, Kati, aun siendo estadounidense no tiene el derecho de ser mi sponsor para fines migratorios. Es decir, cuando una persona de este país decide casarse con una persona del sexo opuesto que sea nativo de otro país el estado le permite traer a su prometido/a o esposo/a sin ningún inconveniente. Kati ante la ley tiene la desventaja de ser discriminada. En los EEUU las iglesias tienen la facultad de realizar matrimonios que son legales ante la ley. Sin embargo la ceremonias religiosas que mi iglesia United Church of Christ bendice (formalmente desde el 2005 siendo la primera denominación protestante histórica de los EEUU en reconocer los derechos para todas y todos) para parejas del mismo sexo no tienen validez para el estado. En nuestro caso nosotras por ser dos mujeres que se aman pasamos por una doble discriminación, primero por nuestra orientación sexual y segundo como consecuencia de la primera nuestra fe religiosa no es respetada ni tenida en cuenta como otras voces eclesiales. Aunque es verdad que el estado reconoce las uniones heterosexuales que mi iglesia realiza, este reconocimiento es parcial. DOMA decide cual sacramento es válido y cual no lo es. DOMA interfiere en la libertad de expresión religiosa de mi denominación decidiendo arbitrariamente por sobre nuestros ritos y liturgias. Mi iglesia, United Church of Christ no hace distinción entre matrimonios de primer o segunda clase, por lo tanto el estado no debería y no debe violar los derechos de los y las creyentes que somos parte de esta denominación. Como personas de fe creemos en un Dios de justicia e igualdad para todas y todos y abogamos porque estas se vuelvan realidad para nosotras y para millones de personas que esperan el fin de DOMA. Paz y bien